“Ieder kind leert op zijn eigen manier en op zijn eigen tempo. De leerkrachten observeren veel, zitten veel in kleine kringen en doen veel één op één. We bieden ook stof aan die kleuters nog niet beheersen. Daardoor worden kinderen vrijer en durven ze iets te kiezen wat ze nog niet zo goed kunnen.”
“De intrinsieke motivatie is belangrijk om dingen te leren. Onze kleuters pakken zelf iets waarmee ze willen werken. Kinderen met een korte concentratie pakken iets anders dan kinderen met een langere concentratie. Er is voldoende uitdagend en stimulerend ontwikkelmateriaal in de klas aanwezig.”
“Montessorionderwijs draait om help mij het zelf doen, leer mij het zelf doen en laat mij het zelf doen. Zo krijgen kinderen gedurende hun schoolperiode bij ons steeds meer verantwoordelijkheden, worden eigenaar van hun eigen leerproces om zo goed voorbereid naar het voortgezet onderwijs te gaan.”
“Observeren en registreren, daar gaat het voor ons om. We bieden leerstof aan, daarna gaan de kinderen ermee aan de slag. Vervolgens kunnen ze het toepassen vanuit zichzelf en beheersen ze de stof. Daar begint en eindigt het bij ons altijd mee. Uiteraard zie je verschillen tussen kinderen. Heb je meer uitleg nodig? Dan geven we instructie in een kleine groep. Kinderen geven heel goed zelf aan wanneer ze ergens klaar voor zijn. We hebben kleuters die al kunnen schrijven, dat is prima. We doen dat op een speelse manier. Alle niveaus om te leren zijn in de klas aanwezig. Het kind staat bij ons centraal.”
“Respect voor het materiaal is in het Montessorionderwijs erg belangrijk. Je kunt gooien met blokken, maar het is de bedoeling dat je ermee bouwt. Verantwoordelijk zijn voor je materiaal en je omgeving is bij ons normaal. We leren je dus ook hoe je weer netjes opruimt. Zo houden we het samen netjes in de klas.”