‘Groep 4 gebruikt Snappet alleen voor rekenen, de groepen 5, 6, 7 en 8 ook voor taal en spelling. We beginnen altijd met een klassikale instructie en dan doen we samen één som of opdracht, die uit verschillende onderdelen bestaat. Het programma houdt vervolgens bij hoe de kinderen het maken en de leerkracht kan direct extra hulp geven als dat nodig is. Vervolgens krijgen ze sommen of opdrachten die aansluiten op hun niveau.’
‘Dankzij de computer zien we in één oogopslag of de stof begrepen is. Het programma geeft per onderdeel aangepaste opdrachten en hierdoor krijgen leerlingen precies wat ze nodig hebben. Leerlingen die extra uitleg en ondersteuning nodig hebben, worden ook door onze onderwijsassistenten ondersteund.’
‘Snappet maakt leerlingen ook eigenaar van hun eigen leerproces. Ze krijgen namelijk aan het einde van de week een overzicht en zien dus zelf hoe ze hun werk hebben gemaakt. Wat ging goed en wat nog niet zo goed? Doordat ze dit elke week krijgen, zien ze met eigen ogen hun vooruitgang. Dat motiveert enorm!’
‘Kinderen werken echt niet alleen op de computer, ze houden tijdens de lessen ook nog gewoon hun boek en schrift op tafel. We vinden het belangrijk dat kinderen blijven schrijven en dat ze ingewikkelde sommen inzichtelijk kunnen maken door in het schrift te werken. Het antwoord zetten ze dan in Snappet.’
‘Maar leren bestaat uit meer dan rekenen, taal en spelling. We zijn ook een pilotschool voor techniekles en hebben een grote techniekkast met daarin ongeveer 20 grote bakken. De kinderen kunnen uit allemaal leuke opdrachten kiezen. Van het programmeren van een robot met een iPad, tot opdrachten met tandwielen, lucht en water en zelf bouwen. Je leert ook door samen aan een opdracht te werken. Leren doe je niet alleen, maar juist ook samen en leren is vooral heel leuk. Dát willen we onze leerlingen meegeven.’
‘We vinden het ook belangrijk dat kinderen vooral kind zijn en blijven. Even lekker bewegen en het liefst buiten. Daar leer je ook van. Oppervlaktes tekenen kun je namelijk prima op het schoolplein doen. Tafels oefenen we ook wel eens buiten, met het tafelrenspel. Dan oefenen we bijvoorbeeld de tafel van 9 en moeten ze zo snel mogelijk naar 63 rennen.’