Goed adaptief onderwijs bestaat volgens professor Stevens uit relatie, competentie en autonomie. Met andere woorden: ‘Ik ken jou, jij kunt het, doe het maar.’ Als kinderen in dat laatste stadium zitten, zien we hoe groots kinderen kunnen denken en doen. Wat is het dan genieten. Op de lagere school droomde ik ervan om meester te worden. Een droom die tien jaar later werkelijkheid werd. Toen ik eenmaal meester was, gaf de manier van lesgeven mij niet de juiste voldoening. Ik keek altijd uit naar de jaarlijkse projectweken. Wat konden vooral de kinderen genieten en wat leerden ze veel. Ik begon te dromen over ander onderwijs. Hoe het er precies uit moest zien wist ik nog niet helemaal, maar in ieder geval niet zoals ik altijd gedaan had. In 1979 werd het lied: ‘I have a dream’ van de bekende Zweedse popgroep Abba een nummer 1 hit. Daarin werd gezongen dat, als je gelooft in wonderen en het ook wilt zien, er een toekomst is ook al moet je soms tegen de stroom inzwemmen.
Door veel te lezen en te kijken hoe anderen het deden, kreeg mijn droom inhoud. Ik begon te geloven dat dromen werkelijkheid konden worden.
Ik werd geraakt door de titel van een boekje van Ben Tiggelaar: ‘Dromen, durven, doen.’ Het boekje geeft handvatten om veranderingen in je leven of veranderingen in een organisatie mogelijk te maken.
We zijn als team gaan dromen over het ideale onderwijs. “Je mag zijn zoals je bent, om te worden wie je bent. Je mag het worden op jouw manier en in jouw tijd,” woorden van professor Goorhuis–Brouwer zijn de leidraad geworden van ons onderwijs.
Al ruim tien jaar geven we het christelijk onderwijs in Wilsum vorm en inhoud. We blijven werken aan onze dromen met enthousiaste leerlingen, bevlogen leerkrachten en betrokken ouders. Welkom op De Regenboog, waar je mag worden wie je bent.
Veel leesplezier!