“We proberen de natuurlijke nieuwsgierigheid bij kinderen te houden, hun interesse is daardoor groot. Zo worden ze wijze wereldburgers. We willen dat ze zelfstandig worden en goed leren samenwerken, zo maak je kinderen klaar voor de maatschappij. Soms gaat samenwerken niet even goed of mag je niet met je vriend. Maar dan leer je wel van elkaars kwaliteiten. Zo werkt het later ook.”
De ogen van Winnie glimmen als ze vertelt over het uitje dat kinderen uit de oudste groep hebben georganiseerd voor de jongsten. “We zijn naar de uiterwaarden van de rivier geweest en hebben gezocht naar vogels en naar andere dingen uit de natuur. De leerlingen hebben de materialen verzorgd en er opdrachtkaarten bij gemaakt. De sfeer is onderling dan zo goed, eigenlijk hoeft er geen juf mee. Uiteraard bespreken we achteraf wat er goed ging en wat de volgende keer nog beter kan.”
Elkaar aanspreken op gedrag is heel normaal op De Regenboog. De collega’s vinden dat er een mooi sociaal klimaat ontstaat door de Kanjertraining. Deze training gaat uit van de volgende principes: we vertrouwen elkaar, helpen elkaar, niemand lacht uit en niemand doet zielig. Ik gedraag mij als een kanjer want ik ben een kanjer.
Het team gaat ook op deze manier met elkaar om. “We zijn positief kritisch naar elkaar en geven opbouwende feedback. We vinden het erg belangrijk om te leren van elkaar, dat gebeurt in alle openheid en met respect. Aan het einde van de dag zitten we altijd even met elkaar. Als je tegen dingen aanloopt, bespreken we dat tussendoor. Ik denk dat ons sterke punt is dat we flexibel zijn en elkaar beter willen maken. Daarbij is het ontzettend gezellig. De kinderen zijn fantastisch en ik werk in een gezellig team.”
Samen, positief en open. Zo beschrijft Winnie de sfeer op De Regenboog. “Iedereen moet zich thuis voelen. Kinderen, ouders en teamleden. We hebben een lage drempel, de deuren staan altijd open. Ik denk dat ouders daarom ook zo betrokken zijn. We gaan met elkaar om op basis van gelijkwaardigheid. We doen veel samen en ouders voelen zich medeverantwoordelijk en denken met de leerkrachten en school mee. Kan ik je nog ergens mee helpen? Is dan ook een vraag die mij regelmatig wordt gesteld.”