“We streven naar een open sfeer die zorgt dat je wilt leren van en met elkaar. Zo geven we kinderen ook graag verantwoordelijkheid die past bij hun leeftijd. Groep 7 en 8 hebben dit jaar geholpen bij de voorbereiding van de paasviering. Zij deden de boodschappen en samen met ouders werd alles geregeld. Een waardevolle samenwerking en kinderen kunnen hierin ervaren wat ze al zelf kunnen!”
“We willen zelfredzaamheid stimuleren. Daarom gaan wij voor een coachende rol. Kinderen vragen soms of die som echt zinvol is om te maken. We gaan dan in gesprek over welke stof ze al beheersen en wat iets toe kan voegen. Prachtig als leerlingen kritisch nadenken over wat ze nodig hebben om tot leren te komen. Dan hebben we goede gesprekken samen.”
“Goed in je vel zitten is de basis om tot leren te komen. Daarom werken we met Kanjertraining en, met regelmaat, met Paxze training aan een goede sfeer in de groep. Door oefeningen te doen, leren kinderen voor zichzelf op te komen, stevig te staan, grenzen herkennen en bewaken. Op een positieve manier kunnen ze hun eigen grenzen aangeven. Daardoor werken we met elkaar aan een prettige sfeer in de klas en weet iedere leerling wat het hierin zelf kan bijdragen.”
“In de bovenbouw hebben kinderen verkeersdienst. Met een leerkracht houden ze de verkeerssituatie buiten in de gaten. Als er een verkeersdeelnemer een onveilige situatie creëert, wordt hij daarop aangesproken. Er worden kaartjes uitgedeeld ter bewustwording. Als een leerling een keer niet vriendelijk te woord wordt gestaan, zie je dat klasgenoten elkaar helpen. Zo laten ze zien dat ze samen sterk zijn.”